Sohbet muhabbet sohbet
Sohbet Okey Oyna


  • Konu İçeriğini Görebilmek İçin Lütfen Üye Olun. Aksi Takdirde İçeriği Göremezsiniz.

Atatürk Ve Kürek Sporu

[ZF] Konu Bilgileri

Konu Hakkında Merhaba, tarihinde Atatürk Köşesi kategorisinde Cilgin-Bedis tarafından oluşturulan Atatürk Ve Kürek Sporu başlıklı konuyu okuyorsunuz. Bu konu şimdiye dek 27 kez görüntülenmiş, 0 yorum ve 0 tepki puanı almıştır...
Kategori Adı Atatürk Köşesi
Konu Başlığı Atatürk Ve Kürek Sporu
Konbuyu başlatan Cilgin-Bedis
Başlangıç tarihi
Cevaplar
Görüntüleme
İlk mesaj tepki puanı
Son Mesaj Yazan Cilgin-Bedis

Cilgin-Bedis

Özel Üye
Katılım
25 May 2020
Mesajlar
58
Tepkime puanı
6
Puanları
8

İtibar:

Atatürk, 1930’lu yıllarda yarış teknesi (futa) ve kürek imalatının Türkiye’de de yapılmasını ister. Sadece bu istek dahi Ulu Önderimizin ileri görüşü ve geniş vizyonu hakkında düşünmemizi gerektirir.

O yıllarda İstanbul’da güreş antrenörlüğü yapan Macar Peter, Macaristan’da Tuna nehri kıyısında Peşte’de tekne imalat atölyesi olan Lazlo Vanço ve ağabeyini tavsiye eder. Vanço kardeşler daveti kabul ederek 1933 yılında İstanbul’a gelirler. Kendilerinin Fatih Medresesinde atölye kurmaları ve orada ikamet etmeleri sağlanır.

Burada ilk olarak 33 adet tek çifte yapılır ve sahil kulüplerine dağıtılır. İmalatta Beyaz Çam ve Sedir ağacı kullanılmıştır.

O yıllarda Atatürk’ün bir futada kürek çeken resmi ile ilgili iki farklı anı bulunmaktadır.

Bunlardan biri Prof. Dr. Bedii Gorbon’un Hisar Bank Kültür Yayınları tarafından yayımlanan “Atatürk ve Spor” adlı kitabın 42. sayfasında anlatılmaktadır.

Buna göre, Atatürk 1935 Haziran ayında Galatasaray Spor Kulübü’nün 12 numaralı üyesi Ruşen Eşref Ünaydın’ın aracılığıyla, bir tek çifte futayı Florya’ya getirtir.

O tarihlerde Galatasaray Kulübünde kürek takımında dümencilik yapan Kemal Onar beyin olayı destekleyen anlatımına göre futa bir çatananın arkasına bağlanarak götürülmüş ve yol boyunca emniyeti sağlamak amacıyla dümende Kemal Onar oturmuştur. Futanın adı Necati idi. Tekneye adını veren “Mustafa Necati Uğural” Atatürk’ün yakın düşünce ve mesai arkadaşıdır, Altay Kulübünün kurucusudur, sırası ile Bayındırlık, Adalet ve Milli Eğitim bakanlıkları yapmıştır.

Floryada önce Bedii Gorbon dümende oturur ve Atatürk kürek çeker sonra yer değiştirirler.

Konuyla ilgili bir başka anı da Galatasaray’ın unutulmaz Emin (Gezgöç) Ağabeyi tarafından anlatılmıştır.

Bu anlatıma göre Vanço Ustanın imalat serisinin ilk teknelerinden biri gelen talimat üzerine Güneş Kulübünden alınarak Emin Hoca tarafından bir kamyonete yüklenerek Florya’ya götürülmüş, temizlenerek suya indirilmiş ve Atatürk o teknede kürek çekmiştir. Resimdeki tekne Bedii Gorbon’un dümencili tek çiftesi değil, bindirme tekne dediğimiz teknikle inşa edilmiş, dirsekli modern bir skiftir.

Tahminime göre anlatılan tüm olaylar doğrudur ama değişik zamanlarda farklı şahitler önünde gerçekleşmiş ve ancak bir tanesinin resmi çekilebilmiştir.

Tekne imalatı daha sonraları işi öğrenen Türk ustalar tarafından da devam ettirilir. Vanço Usta ilerleyen senelerde Türkiye’ye yerleşmiş, burada çocuklarını evlendirmiştir. Emin Gezgöç de daha sonraları Vanço Usta’nın kızı Selma ile evlenmiştir.

(Bilgiler Emin Gezgöç’ün kızı Hale Gezgöç’ten şifahi olarak alınmıştır)

Resim hakkında bilgi: O tekne ve kürekleri yıllarca Bebek Kayıkhanesinde sergilenmiş, daha sonra müzeye kaldırılmıştır. Günümüzde müzemizde sadece kürekler sergilenmekte teknenin nerede olduğu bilinmemekte ve merak konusu olmaktadır. (Müzedeki resmin altındaki tarih 20 Haziran 1935 olarak verilmiş ve resimdeki tekne “Dümencili Tek Çifte” olarak tanımlanmıştır.)

Bu olaydan günümüze kadar gelen tek fotoğraf Kulüp Üyemiz 1916 doğumlu Ali Sabri Çakın tarafından çekilmiştir. (Okul No 1511, Kulüp Sicil No: 1586). Sabri Çakın, Özhan Canaydın başkanlığı sırasında 19 Ekim 2002 tarihinde kulübün en yaşlı üyesi olarak şampiyonluk kutlamalarında kütüğe “97. Yıl Anısına” çiviyi çakmış, 1932-34 yıllarında kürek çekmiş, Galatasaray’ın yetiştirdiği değerlerden biridir.
 
Üst Alt